Vi möts i stan
Någon säger; vi möts på stan, någon annan; vi möts i stan. Men vi menar samma sak. Vi ses i city!
Ibland pratar vi om stadskärnan, ibland innerstaden, ibland centrum. I HUIs Cityindex finns begreppen stadskärna, och omgivande, mindre täta innerstad. I översiktsplanen används begreppen innerstad och framtida innerstad. Och just här ligger det spännande, att de omgivande, angränsande områdena pockar på uppmärksamhet, att de vill uppgraderas! Och detta händer hela tiden, gradvis.
Parkerna
Malmö är parkernas stad. Totalt finns 15 större parker i Malmö. Grönytorna i staden är välbesökta oaser som lockar stora som små för både avkoppling, lek och nöjen. Lite speciellt med parkerna i Malmö är att varje park har en alldeles speciell karaktär. Stapelbäddsparken är till exempel en park för mer actionfyllda aktiviteter, medan Bulltoftaparken fungerar som en stor lunga med skog mitt i staden. Pildammsparken är en oas för dem som vill strosa runt och koppla av medan Daniaparken är den perfekta platsen för solbadande.
Kungsparken och Slottsparken är exempel på parker med mycket gamla anor medan Sjöhästparken och Scaniaparken är nästan helt nyanlagda.
Men grönt betyder också ekologiskt hållbart, och många platser och evenemang är just ekologiskt hållbara.
Foto: Abeøje
Trädplanteringar
Rekordmånga träd har planterats i citykärnan. Detta bidrar till en gynnsammare miljö för människor. Träd är även experter för att svalka och sänka temperaturerna i en urban stadskärna i en värmebölja.
Cityträd
Malmö stad växer snabbt, för att främja miljön, psykisk och fysisk hälsa, och gestaltningen, jobbar Malmö aktivt med att höja krontäckningen i staden genom plantering av träd. Träden bidrar med flertal goda miljöaspekter för vår stad men höjer även gestaltningsvärdet av platsen de står på. Varje år planteras hundratals träd för att både ersätta gamla träd men det planteras även på nya platser för att förfina Malmö. Nya parker och alléer planteras kontinuerligt i Malmö med mer miljö och klimatanpassade trädarter för att bygga mer hållbar stad. Under 2020–2021 planterades 150 träd i området Möllevången.
Blomsterprogrammet
Varje år designas Malmö stads rabatter och urnor med ett unikt tema som bestämmer färg och form. Programmet har tre årstidsaspekter: vår, sommar och höst/vinter. Blomsterprogrammets uppdrag är att smycka Malmö och stadens arrangemang med blommor under hela året. Detta gäller såväl innerstad som de yttre stadsområdena. Malmös blomsterutsmyckning ska visa på en omsorg om stadsmiljön riktad till både besökare och Malmöbor. Programmet ska bidra till att stärka Malmös framtoning som en stad där man värdesätter och bryr sig om stadsmiljön, dess invånare och besökare. Det ska vara vackert, nyskapande, pedagogiskt och hållbart. Utsmyckningen i centrum sker i dialog med Malmö Citysamverkan. Vid tillfälliga arrangemang sker samarbete med arrangörer av olika slag. Färgerna från blomsterprogrammet används också, i kombination med den visuella positioneringen för gatan, för de välkomnande vepor på Södra Förstadsgatan som sätts upp i ett samarbete mellan Malmö Citysamverkan, fastighetsägare och Fritidsförvaltningen.
Foto: Thyra Evenäs Brandt
Årstidspynt 2022
Malmö stad har under 2022 arbetat med ”Årstidspynt”, som innebär att platser längs Södergatan och Södra Förstadsgatan förskönas lite extra genom tillfälliga installationer och utsmyckningar under året. Syftet med årstidspynt är att genom tillfälliga utsmyckningar och installationer försköna stadsrummet men även tillföra grönska som uppmärksammar årstiderna som råder just då. Under 2022 genomfördes två årstidspynt, ett på våren i april med temat påsk och ett under hösten i oktober med temat höstberså.
Tema Påsk
För att uppmärksamma påsken placerades totalt 21 st. påskträd ut i olika grupper vid Stortorget, Gustav Adolfs torg, Baltzarsgatan/Skomakargatan och Solens finger. Förutom påskträden placerades även 48 blomsterfat ut med blommande narcisser i gult och vitt.
Tema Höstbersåer
Under oktober månad uppfördes två Höstbersåer i centrum. En på Gustav Adolfs torg och en i korsningen vid Baltzarsgatan/Skomakargatan. Höstbersåerna var utsmyckade med parksoffor som ramades in med stora ektunnor som innehöll buskar och perenner i olika höstfärger. Över sittplatserna hängde gula lampskärmar och golvet bestod av trasmattor i olika färg och storlek. Förutom att bidra med grönska och höstfärgring användes höstbersåerna som sittplatser av Malmöborna och upplevdes som ett lyckat inslag i stadsrummet.
Slottsträdgården
Slottsträdgården har länge varit en grön oas för Malmöborna dit de har kunnat komma för att njuta av vackra växter i lugn och ro. Under pandemin la vi märkte till hur viktigt det var för människor i city att ha en grön plats som denna med möjlighet att kunna dröja kvar utomhus, fira gammelmormors födelsedag under äppelträden eller bara ta dit morgontidningen och termosen och sitta en stund. Därför blev det extra viktigt för oss att värdesätta våra samarbeten med t.ex. vår vänförening som inte bara odlar på platsen utan också skapar mindre arrangemang, vår hyresgäst Slottsträdgården Kafé & Restaurang som numera aktiverar trädgården året runt med sina arrangemang och kaféverksamhet efter utbyggnaden. Detta har också inneburit att vi satsat på ny vacker belysning för att besökarna ska hitta i trädgården.
Besöksanläggningen Slottsträdgården erbjuder alltid något nytt för besökaren året runt. Varje ny säsong är fullpackade med olika typer av nyheter. Det är en plats för folkbildning och inspiration där allt baseras på hållbarhet och biologisk mångfald. Slottsträdgården har genom att t.ex. bygga tematrädgården Sinnenas trädgård utökat trädgården med ännu en populär yta för både stora och små. De olika rummen i tematrädgården skapar en plats där fler kan vistas samtidigt, om det så är att de vill bygga ett sandslott eller läsa en god bok i skuggan av en idegranshäck. Med denna nya tematrädgård och hela Besöksanläggningen möter vi bland annat följande Agenda30 mål;
- 3: God hälsa och välbefinnande
- 11: Hållbara städer och samhällen
- 15: Ekosystem och biologisk mångfald
Foto: Abeøje
Renhållning
Offentliga toaletter
Malmö stad har ett program för utbyggnad och upprustning av offentliga toaletter i staden. Och flest offentliga toaletter finns i centrala Malmö. Historiskt har dessa faciliteter icke varit särskilt inbjudande, men under de senaste tio åren har designen och funktionaliteten uppgraderats.
Det senaste året har en ny offentlig toalettbyggnad tillkommit, vid Drottningtorget i city, och två offentliga toaletter har rustats upp. Arbetet fortskrider kontinuerligt och i takt med att det offentliga rummet växer i staden så ökar antalet offentliga toaletter. Dessa finns också utmärkta på både digitala och analoga turistkartor. Det finns också en bemannad toalett centralt vid Gustav Adolfs torg.
Snacka Snusk
Malmö stad har genomfört årliga renhållningskampanjer sedan 2014. Kampanjerna har haft en tradition av att försöka tilltala ”alla Malmöbor” och med en tonalitet som främst attraherat de som redan gör rätt för sig. Vi kände att det var dags för ett omtag och att verkligen försöka nå de som faktiskt skräpar ner. Undersökningar visade att unga Malmöbor skräpar ner mer än äldre, och män mer än kvinnor. Undersökningarna visade också att målgruppen är individualistisk och bryr sig mycket om image, vilket gjorde att kampanjen vinklades till att du blir oattraktiv när du skräpar ner. Malmös talande papperskorgar fick ”snuskiga” röster, vi satte upp klisterdekaler och affischer med citat från målgruppen där de svarat på frågan hur de ser på en person som skräpar ner. Kampanjen spreds även på sociala medier, genom klisterdekaler med ett telefonnummer och uppmaningen att ”snacka snusk” men när man ringde fick man istället fakta om skräp, ett ljuddrama som bland annat fanns på Spotify och Soundcloud samt en hemsida dit allt länkades och som innehöll information om skräp och kampanjen.
Kampanjen blev framgångsrik och våra talande papperskorgar blev en världsnyhet och uppmärksammades av 140 internationella medier (samt organisk räckvidd i sociala medier på 563 miljoner med 130 000 interaktioner!!), men framför allt lyckades vi nå målgruppen på hemmaplan. Målgruppen är snabbscrollande men stannade i stor utsträckning kvar på de olika medierna för att läsa, lyssna och ta till sig av informationen. Kampanjen fick även stor framgång på framför allt TikTok där den delades flitigt och användningen av våra smarta papperskorgar ökade markant, både under, men även efter kampanjperioden (användningen av soptunnor ökade med 398%).
Projektet genomfördes tillsammans med BBDO Nordics. Läs mer här och se klipp: Dirty talk · BBDO Nordics
Last Week Tonight with John Oliver
Renhållning i samverkan
Flera städdagar har genomförts av Malmö Citysamverkan i samverkan, i olika delar av city, där såväl kommunala tjänstemän som politiker, fastighetsägare, studenter, renhållningsfirmor, verksamhetsansvariga samt Citysamverkans personal deltagit. Renhållningen är en av de frågor som Malmö Citysamverkans arbetsgrupp för Södra Förstadsgatan hade i uppdrag att titta närmare på. En utmärkt möjlighet dök då upp där Södra Förstadsgatan fick bli pilotprojekt för samordnad renhållning av en enda aktör från fasad till fasad under perioden april 2017 till april 2019. Coronan kom sedan emellan men resultatet blev gott och erfarenheterna finns för eventuella likande upplägg framöver.
Ljusplan Malmö City
Under 2019 fördjupades samarbetet kring ljussättning när en gemensam Ljusplan Malmö City togs fram. Detta gjordes genom ett tävlingsförfarande då fyra byråer bjöds in att delta. Arbetsgruppens deltagare representerade både Malmö stad och Malmö Citysamverkan. Juryn bestod av tre representanter från kommunen och tre från näringslivet. Vinnande förslaget var Tengboms “Det är vackrast när det skymmer”. Underlaget är tänkt att kunna användas av både kommunen när gatubelysning ska ses över, och fastighetsägare vid till exempel fasadbelysningsprojekt, men också av andra näringsidkare för att se över belysning i skyltfönster.
Metropolis: by LIGHT
Malmö stad har genomfört :by LIGHT vid fyra tillfällen, 2004 Möllevången, 2008 Slottsparken, 2012 Drottningtorget, samt 2018 i området runt Malmö Live. Syftet med konceptet är att skapa en plattform för ljusbranschen att i samarbete med andra yrkesdiscipliner finna nya, innovativa lösningar för ljussättning av offentlig miljö. Målet är också att ge allmänheten upplevelser som väcker inspiration, skapar trygghet och en vilja att vistas utomhus i den offentliga miljön även under dygnets mörka timmar.
Metropolis: by LIGHT är också sprunget ur Interreg-projektet Lighting Metropolis 2015–2018. Det var ett samarbete mellan svenska och danska aktörer inom stadsutveckling och ljus.
I Metropolis: by LIGHT samarbetade staden med diverse företag, ljusdesigners och konstnärer.
Det blev en lyckad satsning med 44 ljusobjekt. Under arrangemanget hade vi ca 90 000 besök och guidning av
3100 personer under 9 dagar.
Julbelysning
Under vintertid pryds Malmös stadskärna av stämningsfull ljussättning. I Malmö är det inte staden som ansvarar för all julbelysning utan ansvaret delas. Arbetet projektleds genom en gemensam arbetsgrupp. MCS har genom åren köpt in och tagit ansvar för driften av 120 hängande ridåer över citys stråk. Under 2023 har Malmö Citysamverkan samlat in 600 000 kronor extra från 19 olika fastighetsägare till främst nyinvestering i nya ridåer men också till driftskostnader på huvudstråken i norra city. De tolv år gamla ridåerna därifrån används som reservmaterial och kan även hängas upp på gator där kraven är lägre. Detta är bra både ur ett hållbarhetsperspektiv och för att kunna testa nya platser. Under 2019 och 2022 investerade Malmö Citysamverkan totalt 400 000 kr i fyra instagramvänliga installationer till stadens torg. Malmö Citysamverkan ansvarar också för driften av dessa. Malmö Citysamverkan har tidigare även köpt in en stor mängd ljusträd till gågatorna, men driftansvaret för dem har övergått till Malmö stad som också ansvarar för all övrig säsongsbelysning. Främst på torg, men också i vägkorsningar, på broar och ljussatta granpelare längs med gatorna.
Foto: Jonas Persson
Bostäder
Malmö stadskärna är en tät stadsdel med lite plats för utbyggnad. I kanterna av stadskärnan byggs det dock, och city expanderar sakta men säkert. I nordvästra delen av city, där stadskärnan möter Varvsstaden och Västra hamnen byggs för fullt.
Längs stråket Citadellskajen/Citadellsvägen blir det totalt ca 400 bostäder. I östra delen av stråket har Skanska i sina kvarter byggt 220 lägenheter. Väster om Citadellsbron fram till Skeppsgatan bygger Riksbyggen. Exploateringen där möjliggör ca 180 bostäder i flerfamiljshus och kontorslokaler med 400 arbetsplatser.
Fysiska förändringar/projekt
Livet vid vattnet
Malmö är en hamnstad – staden lever och växer vid vattnet, vid havet. Havet når hela vägen in i city och kanalerna slingrar sig vidare in i staden. Hälften av Malmö består av hav och en kustlinje på 43 kilometer.
Västra hamnen, Dockan, Universitetsholmen – citynära stadsdelar som växt fram de senaste årtiondena. Och nu påbörjas arbetet med Nyhamnen, ett stort exploateringsområde som börjar i city, vid Malmö C och sträcker sig ut i de gamla hamnområdena en bit norröver. Malmös hamnar har länge varit viktiga. Köpmannen och tobaksgeneralen Frans Suell hade många strängar på sin lyra. Bland annat tog han 1775 initiativ till att börja anlägga en hamn i Malmö då han insåg att områdets grunda stränder ställde till besvär för den allt viktigare handelssjöfarten. Därmed påbörjades regelbunden muddring av hamnen, reparation av den gamla skeppsbron, förstärkning av pålverken och nyanläggning av områden för godshantering, lastning och lossning och hamnen växte. Och nu är det dags för ett nytt stort steg i och med Nyhamnen. I Malmö pågår livet vid vattnet.
Malmö, framtidens kuststad
Under 2018 uppdrog Malmö kommunstyrelse åt stadens berörda förvaltningar att ta fram en plan för arbetet med att stärka Malmös roll som framtidens kuststad. Planen sträcker sig till 2023 och en rad aktiviteter har genomförts 2018-2022, där staden har samarbetat med en rad privata och ideella aktörer. Här följer ett axplock av aktiviteter som genomförts, i city eller citynära och som fokuserar på de blå platsernas värde.
- Malmö stad har arbetat med att driva frågan om havsmedvetenhet inom ramen för Sveriges åtaganden inom FN:s havsdekad (Decade of Ocean Science). I maj 2022 stod Malmö stad, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och WMU, värd för konferensen One Ocean – One Planet: Ocean Literacy Action 2022. Sveriges första aktivitet inom havsdekaden.
- Integrationsprojektet Vattenvetarna – mobilt vattenlaboratorium (2019–2021) har genomförts med stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond. Totalt har över 10 000 personer ur målgruppen deltagit.
- En lokaliseringsstudie för framtida centralt belägna citybad har tagits fram och utgör en grund för vidare utredningar i frågan.
- Malmö stad har under 2020 färdigställt en plan för rens- och underhållningsmuddringar i kanalen. Arbete med att utveckla och effektivisera renhållningen i Malmös kanaler och hamnar för att stärka de rekreativa kvaliteterna pågår och kommer att fortsätta framöver.
- Under hösten 2022 har staden beställt provfisken och analyser av abborrar i kanalen för att kontrollera ätligheten av fiskköttet gentemot EU:s gränsvärden. Detta eftersom just abborrfisket är väldigt populärt i Malmös kanaler. Nu tas en riktlinje för sportfiske
- Malmö stad har tagit fram en Masterplan för Malmö hamn. Det huvudsakliga syftet med Masterplan för Malmö hamn är att beskriva hur Malmö stad, utifrån ett markägarperspektiv, vill att utvecklingen av Malmö hamn ska se ut de närmaste 30 åren.
- Ett samarbetsavtal mellan Malmö stad och World Maritime University-Sasakawa Global Ocean Institute togs fram och signerades av kommunstyrelsens ordförande respektive WMU:s rektor i samband med invigningen av institutet i maj 2018. Avtalet fokuserar på tre tematiska samarbetsområden: utbildningsaktiviteter inom Ocean Literacy, forsknings- och kapacitetbyggande initiativ samt samarbete kring konferenser, seminarier och workshops.
- Arbetet med att utveckla och profilera att Malmö är utsett till Local Ocean Action Hub av FN:s local 2030-nätverk som en del i genomförandet av FN:s globala mål initierades under 2018. Hubbens fokus ska vara på kuststäder, hav, havsmedvetenhet samt landbaserade aktiviteters påverkan på marina och kustnära miljöer.
Varvsstaden
Varvsstaden är Kockums gamla varvsindustriområde, som knyter an till Dockan och Västra Hamnen i norr, samt Universitetsholmen och city i sydöst. Omvandlingen kommer att ske under lång tid, med fokus på att bevara varvsbassängerna och de K-märkta byggnaderna. Flera brokopplingar upprättas för gång, cykel och kollektivtrafik – över varvsbassängen och på så vis knyts city ihop med Varvsstaden. Marken och projektet ägs av Varvsstaden AB. Malmö stads uppdrag blir att bygga broar och allmänna platser. Bl.a. planeras Styrmansbron, en kombinerad kollektivtrafik och gång/cykelbro.
Delar av allmän plats i Varvsstaden som färdigställts är bl.a. parken Nils Holmströms plats och brygga ner längs med kajstråket. Den lilla parken är från 1910-talet, men har varit dold av Kockums administrativa byggnad. Resterande allmän plats färdigställs i takt med Varvsstadens utbyggnad.
Citadellskajen
Citadellsvägen var tidigare en motortrafikerad gata i bästa läge intill kanalen, mittemot slottet. Nu är området helt omvandlat och Malmö har fått ytterligare ett attraktivt och rekreativt kanalstråk. Bostäder med caféer och restauranger i bottenvåningarna gör detta till en levande citypromenad vid vattnet.
Kajstråket har utformats till ett attraktivt gåendeprioriterat rekreationsstråk med inslag av grönska, aktivitetspunkter och goda sittmöjligheter. Projektet är ett samarbete mellan Malmö stad och fastighetsägare.
Kanalstråket, med fiske- och citybryggor
Syftet med projekt Kanalstråket har varit att skapa vistelseytor med nära vattenkontakt på fler platser längs kanalen. Två flytbryggor av olika karaktär har anlagts på två platser i kanalen; vid Berghults trädgård och vid Uppsalakajen. Bryggorna är sedan juni 2022 på plats och har tagits emot väl av Malmöborna. De används bland annat för vila och vattenkontakt, angöring av mindre båtar och för fiske.
Utöver dessa har även två andra bryggor, Drakbåtsbryggan vid Raoul Wallenbergs park och flytbryggan vid Paulibron, rustats upp för att uppfylla liknande syfte. Vid Drakbåtsbryggan kan man även hyra trampbåtar för att uppleva Malmös stadskärna från vattnet. Bryggan har även blivit en populär mötesplats bland annat för att äta sin lunch utomhus. Flytbryggan vid Paulibron färdigställdes i december 2022 och har fått mer sitt- och ståyta för att kunna umgås och fiska. Vissa av bryggorna kommer kompletteras med fiskeinformation för att främja urbant stadsfiske. Skyltarna syftar till att hjälpa och introducera oinvigda men även bidra med vilka regler som gäller.
Vi möts i stan
Malmö stadskärnas norra gräns ses idag som området vid Malmö C. Men Malmö C utgör samtidigt den södra gränsen för Nyhamnen. Här möts city och hamnen, och city sträcker sig sakta utåt, i olika väderstreck, utvidgar sig och uppgraderas! Genom city sträcker sig många mötesplatser, stora som små, kommersiella eller öppna.
Malmö C och Nyhamnen
Området utanför norra entréerna av Malmö C har nyligen fått ett ansiktslyft i samband med exploatering i området, och här byggs för fullt; bostäder, kontor, handel. Färdigställande av allmän plats i kvarteren blev klart under 2020. Det gäller bl.a. Rälsplatsen, ombyggnad av Limhamnsspåret till gång- och cykelstråk, nya gångbanor runt byggnader i kv Rallaren, ombyggnad av Lokgatan samt ombyggnad av korsningen Carlsgatan – Lokgatan.
Nordväst om Malmö C ligger Posthusplatsen och Skeppsbrokajen. Malmö stads politiker vill se mer stadsliv på dessa platser och har givit tjänstepersoner i uppdrag att jobba med platsutveckling här, bl.a. med fokus på Streetfood. Utredning pågår! En bit nordost om Malmö C, på kommunal mark som väntar på utbyggnad, har staden anlagt en tillfällig arrangemangsplats med nödvändiga faciliteter. Platsen tar 30 000-50 000 personer och under sommaren 2022 arrangerades Big Slap här, med bla. Justin Bieber. Malmö stad stod för platsen och privata arrangörer stod för evenemanget.
Den fortsatta utbyggnaden av Nyhamnen fortskrider i området norr om Malmö C, och inom ett par år letar sig byggnationen vidare mot nordväst för att sedan arbeta sig österut under de kommande 25-30 åren. Här nedan ses bilder över Nyhamnen idag, och Nyhamnen år 2050.
Trikåfabriken
Malmös fastighetsägare arbetar hållbart för att utveckla sina fastigheter. Ett aktuellt exempel är Trikåfabriken där fastighetsägaren Stena Fastigheter och entreprenören Servicekuben förvandlat en gammal kulturklassad byggnad till en modern kontorsbyggnad med respekt för historien – medan hyresgäster funnits kvar i huset.
Dessutom är renoveringen ett av Sveriges första ombyggnationsprojekt som har klimatberäknats och är planerad för att uppfylla certifieringskriterierna enligt Miljöbyggnad nivå Guld. Nu nomineras projektet till Årets Bygge 2023 i kategorin Renovering. Kort om projektet:
- Ett ”Återbruksmuseum” skapades där sådant som dörrpartier, handtag, lampor, golv och brädor, tegel, murstenar, rosettventiler m.m samlades. Lösa inventarier fick hugade befintliga hyresgäster.
- Konstnären Eloise Gillow genomförde ett storskaligt muralkonstverk på innergården. Konstverket togs fram i samverkansprojekt mellan Artscape, Stena Fastigheter, Möllevångsskolan och BID Möllevången.
- Genom att fastigheten är kopplad till CESO Digital Fjärrvärme, kan effektuttaget i fastigheten begränsas när nätbelastningen är hög, vilket avlastar hela stadens system för energiförsörjning och kraftigt minskar stadens CO2-utsläpp årligen med upp emot 3 400 kilo.
Abbedissan 2
Ett annat exempel på hållbar fastighetsutveckling i Malmö City är Vasakronans nybyggda fastighet Abbedissan 2, som vann priset Gröna Lansen 2021. Juryns motivering:
”Priorn har energilösningen som sticker ut – eller snarare ner till 350 meters djup. Med geoenergi förses byggnaden med både värme och kyla efter säsongens behov. Dessutom räcker energin även till grannfastigheten. Som en stillsam kontrast till det centrala och energifyllda läget vilar Sinnenas trädgård på toppen av Minnesklinikens verksamhet. Takträdgårdens olika rum bjuder på upplevelser för doft, syn och känsel, som ger goda minnesassociationer och möjlighet till återhämtning för patienter, anhöriga och personal. Priorn är ett första avstamp på vägen till klimatneutralt byggande i staden. Som föregångare visar Priorn var de stora insatserna behöver sättas in för att nå Malmös klimatmål.”
Alla Vasakronans fastigheter i Malmö är LEED-certifierade (globalt certifieringssystem, som syftar till att identifiera, genomföra och mäta miljövänlig design, konstruktion, drift och underhåll) och Abbedissan 2 är certifierad enligt LEED Platinum och har uppnått ett av Sveriges högsta poäng.
Malmö Stadsteater
En av de mest spännande satsningarna till Malmös rika kulturliv är ombyggnationen av Malmö Stadsteater, mitt i centrala Malmö. Malmö Stadsteater är en av Sveriges ledande stadsteatrar med vision att, via den dramatiska teatern, bana väg för ökad inkludering och gemenskap. Stadsteaterns ambition är att vara angelägen för en så bred och mångfacetterad publik som möjligt, bland annat genom ett systematiskt publikt delaktighetsarbete. De strävar efter att skapa engagerande teater på hög konstnärlig nivå, som ska spegla samtiden och med hjälp av historien skildra nutiden och morgondagen.
Den 24 februari 2023 återinvigs Malmö Stadsteaters stora scen Hippodromen som sedan 2021 genomgått en omfattande renovering för 110 miljoner. Hipphuset byggdes 1899 som cirkusbyggnad, sen blev det teater, sen kyrka för åter bli teater 1994. Ombyggnaden är ett led i teaterns ambition att bli en mer öppen och demokratisk mötesplats, och Stadsteatern har därmed fått ny entré, ny servering och omgjord salong. Denna investering är en välkommen insats för att ytterligare stärka Malmö som en kulturell destination.
Regnbågsbänkar
Under 2021 genomförde Malmö stad en tillfällig förändring av stadsmiljön i form av regnbågsfärgade parksoffor för att uppmärksamma CPH 2021 World Pride. 100st regnbågsbänkar sattes ut spridda över hela staden och stod kvar Prideåret ut. Bänkarna var mycket uppskattade och efter att de tagits bort kom önskemål från medborgarna (s.k. Malmöinitiativ) om att få tillbaka dessa. Fastighets och gatukontoret tog då fram ett förslag för en mer långsiktig/permanent placering som antogs i nämnden. Idag har vi därför 26st regnbågsbänkar längs gång- och cykelstråket mellan Centralstationen och Stadshuset.
Sommargator och sommartorg
Konceptet sommargata har genomförts i Malmö sedan år 2017, och omfattades under säsongen 2022 av fem gator; Friisgatan, Claesgatan, Kärleksgatan, Järnvägsgatan och Ängelholmsgatan. Sommargatorna möjliggör ett nytt sätt att tänka kring hur Malmös gaturum kan användas. På en sommargata ska fotgängare och folkliv alltid ha högsta prioritet. Istället för bilparkering och genomfartstrafik ges istället mer plats för gående, cyklister, grönska och sittplatser.
Malmös första sommargata var Friisgatan, där ett första testår genomfördes 2017 och som visade att en majoritet av Malmöborna ville att den skulle fortsätta. I december samma år fick Fastighets- och Gatukontoret också i uppdrag att utreda hur konceptet sommargata kunde breddas och tillämpas på fler platser. En arbetsgrupp tog fram dokumentet Sommargator i Malmö – konceptbeskrivning, där riktningen för det fortsatta arbetet med sommargator pekas ut. I dokumentet presenteras bland annat olika kriterier för var och hur en sommargata kan etableras. Ett sådant kriterium är till exempel att initiativet till en sommargata helst ska komma från föreningar eller boende längs en viss gatusträcka. Denna lokala förankring och samverkan har varit ett framgångsrecept för konceptet, och en nära dialog med näringsidkare längs en viss sommargata har alltid varit en viktig del av projektet. Till exempel hade Fastighets- och Gatukontoret dialog med Malmö Citysamverkan kring en möjlig ny sommargata i city, där Malmö Citysamverkan kom med förslag. Det resulterade i att Kärleksgatan blev sommargata 2020-2022 och som fått en förlängning med en ny treårsperiod. Förutom detta bjöd Malmö Citysamverkan in till möte för att engagera näringslivet (verksamheterna på/kring gatan) för att få deras tankar och idéer. Där kunde verksamheterna ställa frågor direkt till trafikplanerare och projektledare.
Sedan 2017 har ett antal utvärderingar gjorts av de olika sommargatorna, för att skapa en tydlig bild av vad Malmöborna tycker om konceptet. I dessa utvärderingar har alltid tre olika grupper av respondenter funnits representerade; verksamheter, boende och besökare. På Kärleksgatan har Fastighets- och Gatukontoret och Malmö Citysamverkan samverkat bland annat kring utsmyckning i luften (jeans och blommor, olika år) samt dialog och kommunikation med näringslivet. Under 2023 kommer dialog att föras med boende och besökare för att få in deras önskemål om hur ett framtida Davidshalls torg skulle kunna se ut. En särskild plats kommer att skapas för att bjuda in till denna dialog, i syfte att kunna få så relevant input som möjligt.
Foto: Abeøje
Malmö Citys fyra områden:
Område 1 – gult
Triangelns citygalleria, Triangeltorget, Södra Förstadsgatans norra del, Södertull.
Område 2 – rött
Gustav Adolfs torg, Hansa citygalleria, Södergatan, Skomakaregatan, Baltzarsgatan, Lilla torg
Område 3 – lila
Davidshallstorg och resten av närliggande område
Område 4 – rosa
Gamla Väster, Stortorget, Kalendegatan, Djäknegatan, Hamngatan, Centralen, Kv Caroli citygalleria
Område 1: Södra Förstadsgatan
Södra Förstadsgatan sträcker sig, från kanalen och Södertull i norr, till Södervärn i söder. Gatan är cirka 1,2 km lång och 500 m i norra delen utgörs av gågata som är ett av Malmös viktigaste handelsstråk.
En intressant satsning är den kommande ombyggnationen av en platsbildning på Södra Förstadsgatan, intill ett konstverk vid namn ”Solens Finger”. Detta är idag en underutnyttjad, något sliten plats som ska byggas om till en central platsbildning med träd, perennplanteringar, ny belysning och nya bänkar. Syftet med projektet är att öka attraktionskraften till centrumkärnan under dygnets alla timmar större delen av året. Platsen valdes ut som en viktig nod på gatan av en arbetsgrupp skapad inom Malmö Citysamverkan. Under projektets gång har infomöte hållits och kommunikation skett med berörda fastighetsägare. Detaljprojekteringen av platsen färdigställdes under försommaren 2022, med ombyggnation under 2023. Ett projekt som redan genomförts är nya permanenta ekbänkar vid gågatudelens norra punkt, samt olika belysningar i träden ovanför bänkarna. Detta gjordes 2020 och 2022.
Södra Förstadsgatans norra del drabbades mycket hårt av vakanser 2013-2014. Delvis på grund av ändrade rörelsemönster efter Citytunnelns invigning i december 2010, tillkomsten av ytterligare handelsytor utanför stadskärnan samt den påbörjade e-handeln. Malmö Citysamverkan beställde då en samfinansierad analys där city delades in i fyra delområden med varsin karaktär. Vasakronan, som äger ca 40% av fastigheterna längs gatan tog detta ett steg längre och genomförde ett djupare positioneringsarbete som landade i positionen ”Idyllisk stadsgata” med värdeorden ”Genuint, Mysigt, Inspirerande”. Från 2016 spreds detta till övriga fastighetsägare längs gatan och ett införsäljningsmaterial togs fram.
2018 samlade Malmö Citysamverkan in finansiering från alla fastighetsägare och detta användes för gemensamma insatser på gatan såsom temporära installationer, välkomnande vepor och klottersaneringsinsatser. I samband med detta samordnades också renhållningen på gatan i ett projekt på två år. Ytterligare samfinansiering gjordes 2019 av två fastighetsägare för att Malmö Citysamverkan skulle kunna göra en större sittinstallation under längre tid som ett inspel till den kommande platsombildningen. Detta gjordes även i samverkan med kommunen då deras ljustekniker bidrog med ljussättning inne i installationen. Korvvagn och tillfällig försäljning från marknadsstånd har flyttats från gatan ut på torg då de inte bidrog positivt till den stationära handeln.
Gatan har flera vackra väggmålningar varav den senaste ”Lady of Malmö” kom på plats 2018 genom ett samarbete mellan en av fastighetsägarna och staden. Det tidigare stora antalet vakanser halverades på gatan och besöksflödet ökade stabilt med i snitt 3,5 % per år under åren 2015-2019.
Södra delen av gatan, från Triangeln till Södra Fiskartorget är en motortrafikerad gata. Utredningsarbete pågår just nu gällande denna sträckas framtid. Inom storstadspaketet är sträckan även utpekad som ett cykelobjekt. Genom ombyggnation fasad till fasad ska cykelns framkomlighet prioriteras samtidigt som gestaltning och trafikreglering ska stärka gatans förutsättningar för stadsliv genom att öka grönska, vistelseytor och framkomlighet för fotgängare. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att gatan görs om till gågata men biltrafiken kommer att nedprioriteras från dagens reglering. Inom förstudieuppdraget har projektgruppen tagit fram en fysisk 3D-modell i skala 1:200. En 4 meter lång modell som i samma skala kan möbleras med olika funktioner och annat innehåll. Modellen är ett verktyg både inom projektgruppens arbete men också i kommunikationen med politiken och externa samarbetspartners. Genom en tydlig fysisk modell kan vi beskriva olika konsekvenser i fördelning mellan olika ytor och funktioner beroende på vad som adderas eller tas bort. Beslut tas om gatans kommande utformning i september 2023.
Område 1: Triangeltorget
Triangeln och Triangeltorget utgör gränsen mellan Södra Förstadsgatans gågata och motortrafikerade del. Torget är en tätt befolkad och populär mötesplats. Det triangelformade torget från 1990-talet har på senare tid fått en ännu mer central plats mellan Triangelstationen och gågatan, efter det att busstrafiken flyttades till Rådmansgatan. För att skapa en trevlig och funktionell förbindelse mellan dessa två punkter har torget nu fått en rejäl upprustning med ny beläggning, fler sittplatser och gröna planteringar och utökad tillgänglighet. Barn- och trygghetsperspektivet har varit särskilt viktigt vid utvecklingen av torget. Genom att skapa ett bättre flöde över torget med flera överblickbara sittmöjligheter blir den upplevda tryggheten större, både dag och kvällstid. Träpodierna uppmanar dessutom barn till lek och rörelse. Även fontänen blir mer interaktiv och tillgänglig, eftersom det har skapats sittmöjligheter i anslutning till den. Torget stod klart 2020. Projektet samfinansierades av Malmö stad och de fem fastighetsägarna runt torget, genom dialog i Malmö Citysamverkan. Det har lett till ett förbättrat nyttjande av platsen av invånare och besökare, samt att lediga lokaler har fått nya hyresgäster. Torgytan har också kunnat användas som eventplats på ett mer attraktivt sätt än tidigare.
Område 1: Södertull
Då Vasakronan äger majoriteten av fastigheterna på Södertull så har de tagit ledartröjan i att driva utvecklingen framåt för denna plats. Den har under åren gått från att ha ett ganska så spretigt innehåll till att nu vara en destination för mat och ett ungt och annorlunda retailutbud. Positioneringen är ”Urbant och Nyskapande Kvarter” med ledorden ”Utveckla, Uppleva, Uppdatera”. Detta arbete, där man lyckats se helheten, har lett till ett kvarter där både verksamheterna i gatuplan och uppåt i huset samspelar med varandra. Det är nu en hubb där spelutvecklingsföretag och IT-bolag samsas med spännande restauranger, biograf, elbilsförsäljning och Clas Ohlsons butik samt deras kontor för digital utveckling. Snart öppnar en karaokebar samt en permanent popup-lokal (Open Spot) för att accentuera det nyskapande och en plats som utvecklas. Vasakronan har även satsat på belysning på sina fastigheter som tydligt markerar platsen kvällstid för såväl gående som bilister.
Område 2: Södergatan
Efter framgångarna med utvecklingen av Södra Förstadsgatan så beslutades att göra ett positioneringarbete även för Södergatan, då det finns ett behov att utveckla stråket. Arbetet inleddes 2021 och fem fastighetsägare längs och i närheten av stråket samfinansierade analysen som projektleddes av Malmö Citysamverkan. Deltagare från fastighetsägare, Malmö stad, Malmö Citysamverkan samt handel & övrigt näringsliv bidrog med input till analysen genom workshops ledda av en byrå. Det gemensamma arbetet resulterade i positionen Stilsäker Paradgata, vilket är den visionen alla nu arbetar mot, med ledorden ”Modig, Omtänksam och Stilsäker”. Det som gjorts hittills är att lediga lokaler har skyltats om, välkomnande vepor satts upp under sommaren 2022 och dialog förs med FGK kring grön gestaltning av gatan. Vi har även finansierat en samordnad satsning på ny julbelysning i norra city under 2023. Gatan gynnas också av investeringar i belysning som MCS gjort på Lilla torg och Gustav Adolfs torg.
Område 3: Davidshall
Detta område utgår fortfarande från positioneringen ”Escape from mainstream” som kom fram i Reteams undersökning 2014. Bland annat har det resulterat i kampanj ”Handplockat för dig”. Området består 2022 av hela 97% av verksamheterna som är lokala och detta har ökat sedan första mätningen 2014. Samarbetet sker i huvudsak med näringsidkarna/hyresgästerna då engagemanget är starkt. 2017 gjordes ett gemensamt fotoprojekt för att lyfta personerna bakom verksamheterna. En fotograf, och tillika butiksägare i området, tog konstnärliga bilder av innehavarna av de olika verksamheterna. Bilderna sattes sedan upp i en ledig lokal på den mer högtrafikerade gågatan, i syfte att presentera Davidshallsområdet. Det unika och personliga lyfte områdets karaktär och styrka, tillsammans med en handritad karta. Ett exempel på ett fastighetsägarprojekt var med Riksbyggen 2021 när deras ombyggnad av gamla Polishuset stod klart, då ett material med områdets utbud togs fram av Malmö Citysamverkan och distribuerades av Riksbyggen. Överblivet material delades ut till de omnämnda verksamheterna. Så att de i sin tur dela ut magasinen till sina gäster och kunder därmed kunde de fortsätta tipsa om utbudet på/kring Davidshall. Samverkan sker även löpande med Malmö stad, bland annat kring sommargatan Kärleksgatan samt invigningen av Davidshallsgatan efter ombyggnationen. Mer om detta på andra platser i ansökan. Den första Support your local-kampanjen hade fokus på område 3 och 4. Alla verksamheterna fotades av lokal fotograf och verksamheterna fick sedan fulla rättigheter till alla bilder att använda i sin egna marknadsföring.
Foto: Emma Larsson
Område 4: Stortorget, Gamla Väster, Centralen, Hamngatan, Kv. Caroli, Östergatan
Detta är ett område som kommer att ses över nu när en ny cityledare med ansvar för detta område har anställts. Eftersom området är stort och brokigt har det hittills delats upp i mikroområden för olika insatser. Inget fördjupat positioneringsarbete har gjorts ännu, men förmodligen kommer arbetet att resultera i ett fortsatt arbete i mikroområden för att bäst ta vara på varje plats unika möjlighet. Det som gjorts än så länge är samarbeten med näringslivet på Hamngatan såsom marknadsföring, skyltning och utsmyckning (bänkar och granar). Ett tidigt arbete gjordes även på Gamla Väster där även fastighetsägare och kommun deltog. Detta resulterade i förbättrad cykelparkering och utsmyckning. Platsen i korsningen Mäster Johansgatan/Västergatan har de senaste åren utvecklats organiskt till att vara en cool och annorlunda mötesplats med främst ett restaurangutbud. Denna utveckling var möjlig efter att Malmö stad hade investerat i att rusta upp och omvandla Mäster Johansgatan till gågata (färdigställd 2017).
Möten har nyligen hållits med verksamheter längs Östergatan och Drottningtorget för att se vad som kan tillföras. Område 4 har en av de största evenemangsplatserna i city, nämligen Stortorget. Ytan används av bl.a. Malmö Festivalen, men möbleras annars för att erbjuda besökare platser för vila och reflektion.
Sveriges första kulturljudzon
Detta ligger strax utanför stadskärnan, men vi måste säga ett par ord eftersom det visar på Malmös unika drivkrafter och annorlunda förhållningssätt.
Hösten 2021 godkände stadsbyggnadsnämnden planprogrammet Sofielund. Lika självklart som att det finns bullerzoner för industri bör det finnas ljudzoner för kultur. Det är ett av huvuddragen i planprogrammet Sofielund. Här planeras för att göra stadsdelens verksamhetsområde till en kulturljudzon, som kan beskrivas som ett avgränsat område där verksamheter ska få låta utan att störa boende.
I verksamhetsområdet i dag finns allt från fabriker, bilverkstäder, musikklubbar och fritidsföreningar. Med sitt hjärta längs Norra Grängesbergsgatan är det dynamiska området såväl en plats för arbete som besök för Malmöbor. Områdets etablerade karaktär är både en förutsättning och en möjliggörande faktor till att förstärka platsen.
Planprogrammet 6053 Sofielund är ett samverksarbete mellan stadsbyggnadskontoret, kulturförvaltningen, fritidsförvaltningen, miljöförvaltningen och fastighets- och gatukontoret. I planen ingår bland annat ökad markanvändning, hur platsen ska trafiksäkras, hur hänsyn tas till de redan etablerade verksamheterna längs Norra Grängesbergsgatan men också till platsens historiska arv. Den innehåller också idén om en deltagarkultur för att engagera lokala aktörer i utvecklingen.
Planen är unik i sitt slag. Genom en förstärkning av platsen ges lokala verksamheter fler möjligheter att verka och utvecklas i området. Beslutet att Malmö får Sveriges första kulturljudzon visar på en för Sverige unik viljeriktning i hur lokala krafter inom kultur- och näringsliv kan främjas inom stadsutveckling.
Tillgänglighet/Framkomlighet
Framtidens mobilitet nu
”Den framtid du väljer att se påverkar hur du agerar nu”, sade en klok person en gång”, sade en klok person en gång.
Det arbete som görs idag i Malmö och Malmö City gällande tillgänglighet och mobilitet är förstås frukten av sådant som planerats tidigare, men också en del av framtidens mobilitet – redan nu. Om du tänker dig en resa från utkanterna av centrala Malmö – från Malmö C i norr till Södervärn i söder, cirka 3 km – så tar du antingen ett citytunneltåg eller en Malmöexpressbuss, eller kanske en hyrcykel. Bilen har du parkerat i ett Mobilitethus i utkanten av city. Mobilitet handlar om rörelser i staden, flöden av varor och människor. Och framtidens mobilitet är delad och kombinerad, med fokus både på hållbarhet och smidighet.
Mobilitetshus och mobilitetshubbar
Ett antal mobilitethus i staden kopplas ihop genom mobilitetshubbar i stadsmiljön. Detta är ett samarbetsprojekt mellan Malmö stad, P-Malmö och Skånetrafiken. Klassiska P-hus omvandlas till Mobilitetshus med nya affärsmodeller och delade fordonstjänster i form av bilpooler, hyrcyklar, elsparkcyklar som komplement till cykel och kollektivtrafik. Runt om i staden ska det finnas mobilitetszoner/ mobilitetshubbar för att så många som möjligt ska ha nära till ett delat fordon. När nya p-hus byggs utformas de som mobilitetshus från början. Arbetet var från början ett budgetuppdrag från Malmö kommunfullmäktige och som återrapporterades i slutet av 2020. Därefter har genomförandearbetet påbörjats. Flera p-hus i city eller citynära berörs. Först ut är P-huset Anna i Malmö City, följt av P-huset Godsmagasinet vid Malmö Live i anslutning till city. Arbetet fortskrider och nästa steg blir att etablera mobilitetshubbar i centrala Malmö.
I processen har också allmänheten inbjudits till dialog om Mobilitetshubbarna:
Mobilitetshagar
Malmö stad tog beslut i april 2022 att införa 100 så kallade mobilitetshagar, uppställningsplatser för delad mikromobilitet. För att få ordning på de utmaningar som uppkommit när elsparkcyklarna kom till Malmö inför staden särskild infrastruktur för att avlasta redan överbelagda cykelställ. Implementeringen väntas vara på plats kring årsskiftet 22/23. Stadens politiker har också gett tjänstepersoner i uppdrag att titta på ytterligare 100 platser med införande under 2023. Det återstår att se utifrån vilka principer detta blir och med vilken utformning, utifrån den löpande utvärdering som görs. Framtagande och införande har skett genom internt samarbete mellan olika förvaltningar i staden och Kommunteknik. Elsparkcyklarna och mobilitetshagarna finns primärt i centrala Malmö.
Malmö by Bike och bågcykelställ
Var fjärde resa i Malmö görs på cykel. Malmö stad arbetar aktivt för att stimulera cykling.
Malmö har blivit utsedd till årets cykelfrämjarkommun 2011, 2012, 2013 och 2015. År 2018 utsågs Malmö av landets cyklister som den bästa cykelstaden i Cykelfrämjandets Cyklistvelometer. Malmö har dessutom flera år varit högt rankade inom Copenhagenize index, som en av världens bästa cykelstäder.
Malmö By Bike är ett samarbete mellan Malmö stad och Clear Channel. För närvarande finns 100 cykelstationer i Malmö, med 1000 hyrcyklar. Ett abonnemang kostar 250 kr per år, vilket gör att alla som vill kan cykla i Malmö. Cirka hälften av stationerna och cyklarna finns i centrala Malmö.
Med syfte att bidra till trafik- och mobilitetsplanens mål om ökade cykelandelar till år 2030 arbetar Malmö stad kontinuerligt med att höja service- och standardnivån gällande cykelparkering. Genom att tillhandahålla en trygg och säker cykelparkering av hög standard i närheten av allmänna målpunkter så bidrar staden till att öka incitamenten till att använda cykeln som färdmedel i högre utsträckning.
I stadens budget 2022 fick tjänstepersoner i uppdrag att ”särskilt bevaka möjligheten att skapa fler cykelställ med möjligheter till bättre låsbarhet i stadsmiljön när planerade byte av befintliga cykelställ sker. Inom ramen för uppdraget ska även fler platser för cykelparkering identifieras”.
Totalt har staden under 2022 anlagt 794 nya cykelparkeringsplatser.
Foto: Abeøje
Cykelparkeringar 2020-2022
Treårsprojekt under 2020-2022 som syftar till att kontinuerligt planera och beställa cykelställ till allmän platsmark, och bidra till den förbättrade cykelinfrastrukturen i Malmö stad. Cykelställ placeras ut utifrån önskemål om komplettering från allmänheten, i samarbete med organisationens projekt där behov framkommit eller där projektledaren för cykelparkeringsprojekt identifierat ett behov. De identifierade behoven arbetas fram genom inventering av gatumiljö på utvalda besökstäta platser med ett tydligt behov och vid större stråk beställs externa utredningar. Det kan handla om stadens kommersiella stråk, hållplatser och stationer för kollektivtrafik, vid torg och arrangemangsplatser ute och inne. (hämtat från OG TN-2019-8373, projnr 9250). Nytt treårsprojekt för 2023-2025 beslutat av TN.
Effekt: Målsättning att placera ut cirka 400 cykelparkeringar årligen (hämtat från OG TN-2019-8373, projnr 9250)
Foto: Abeøje
Storstadspaketet
Storstadspaketet är Malmö stads del i Sverigeförhandlingen. Inom Sverigeförhandlingen har storstadsavtal knutits med Sveriges tre storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Skåne om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och som leder till ökat bostadsbyggande. För Malmös del innebär Storstadspaketet en satsning på 26 750 bostäder till år 2035, mot statlig medfinansiering av åtta elbusslinjer, tågsatsningen Malmöpendeln och 14 cykelbanor.
De flesta av busslinjerna trafikeras eller kommer att trafikeras av elektrifierade Expressbussar, 24 m långa med på- och avstigning i fyra dörrar längs bussens långsida. Alla dessa busslinjer utgår från, eller passerar city. Storstadspaketet är ett samarbetsprojekt mellan olika förvaltningar i Malmö stad, och Skånetrafiken.
Projektkalkylen för infrastruktursatsningarna är ca fyra miljarder kr och under 2022 har bl.a. följande delprojekt genomförts:
- MalmöExpressen linje 8, som trafikerar Västra Hamnen – Lindängen, driftstartade den 12 juni 2022 med de nya 24m helelektrifierade bussarna
- Samma dag bildades den nya stadsbuss linje 10, som trafikerar Malmö C – Hyllie
- Dialog, genom Malmö Citysamverkan, med näringsidkare på Davidshallsgatan
- Projekt Davidshallsgatan är klart och har öppnat för busstrafik, invigningen genomfördes i nära samverkan med Malmö Citysamverkan.
- Terminalerna Malmö C, Gustav Adolfs torg, Värnhem och Södervärn befinner sig i olika skeden; från förstudie till detaljprojektering
- Det första cykelobjektet är levererat. Det är en delsträcka av cykelobjekt nr 6 i Ramavtal 8, längs Davidshallsgatan i city
- Genomförandeavtal är tecknat för MalmöExpressen linje 5
- Härnäst väntar ombyggnation av Djäknegatan, samt på Gustav Adolfs torg, både för infrastruktur och stadsliv/mötesplatser/ stadsgrönska. Och arbetet med Mexbusslinje 4 fortsätter, genom hela Malmö i öst-västlig riktning. Genom city förstås!
När Davidshallsgatans ombyggnation var färdig gjordes en invigning i samverkan mellan Malmö stad, Malmö Citysamverkan och verksamheterna på och kring gatan. Livemusik, bandklippning, mumintroll, gratis glass, subventionerat kaffe från en medlem, ansiktsmålning, ballongfigurer, utsmyckning, aktivitets-/lekyta samt bord, bänkar och tält på gatan. Grafiskt material togs fram av en engagerad medlem, bland annat i form av klistermärken för att fortsätta användas och stärka områdets image.
Foto: Abeøje
Skåneleden i city
En av kommunens viktigaste uppdrag är att se till att dess invånare och besökare mår bra och uppskattar sin stad och omland. Att gå längs de nyligen färdigställda Skåneledsträckorna genom kommunen främjar både hälsan och upplevelserna. Att inte bara dra leden genom vacker natur utan även leda den rakt genom Malmö City har vi sett som en extra kvalitet. Längs city-sträckan upplevs stadens variation där intressanta och vackra torg, gator, kyrkogårdar och parker passeras.
Fotgängare
Malmö har med sin topografi och relativt korta avstånd goda förutsättningar att vara en gångvänlig stad. En tät funktionsblandad stad med ett finmaskigt gatunät ger goda förutsättningar för människor att röra sig till fots. Att samla gång- och cykeltrafik i gemensamma stråk gynnar handel och service samtidigt som det bidrar till folkliv och trygghet. I översiktsplanen samlas ett antal strategier gällande tillgänglighet för alla fotgängare, barnperspektivet, ytbehov, orienterbarhet samt viktiga målpunkter.
Parkering for biler
I Malmö City har P-Malmö 9 parkeringshus som förvaltar över 35 000 parkeringsplatser. Parkeringsplatserna finns i både egna och externa fastighetsägares parkeringsanläggningar. I P-Malmös parkeringsanläggningar finns det olika möjligheter för att parkera under kortare eller längre tid, eller för att hyra p-plats dygnet runt. I vissa av anläggningarna finns det också boendeparkering, cykelparkering eller bilpooler. Parkeringarna har fokus på hållbarhet och säkerhet. Även Aimo Park har ett stort antal parkeringshus i cityläge. Med många parkeringsplatser så erbjuder Aimo park abonnemang både för de som jobbar i city och bara vill parkera under kontorstid men också 24/7 och natt/helg parkering. Information om parkering samlas på malmocity.se där besökare lätt guidas vidare till de olika alternativen.
Gällande gatuparkeringar så finns det cirka 2000 platser i de centrala delarna, varav drygt hälften har möjlighet till boendeparkering. Antalet platser de senaste 3-5 åren har på allmän plats i city varit relativt oförändrad, möjligtvis en långsam minskning av de totala antalet platserna. Detta är med anledning av att enstaka platser försvinner till förmån för annat som vi vill prioritera i stadsmiljön, exempelvis cykelställ, trädplanteringar samt nu nyligen elsparkcykelställ (mobilitetshagar). Under 2021/2022 infördes parkeringsavgift dygnet runt i dessa områden. Tidigare var parkeringen avgiftsfri under nätter och söndagar och numera är det en lågtaxa under natt och helg på 2 kr i timmen. Planen framöver är en fortsatt utveckling av att omvandla gaturummet för att få plats med andra funktioner än bilparkering, i nuläget är det andra mobilitetstjänster som är aktuella.
Malmö works
Ett spännande initiativ från ett antal företag, och som faciliteras av Malmö stad och där Skånetrafiken är samarbetspartner är Malmö Works. Konceptet bygger på företagens ambition att resa miljövänligt, i tjänsten och till och från jobbet. Idag är ett 15-tal företag, med ca 7000 anställda, knutna till Malmö works, varav många i centrala Malmö, men projektet växer hela tiden och ambitionen är att 150 företag är med senast 2025.
Effektiv logistik till och från Malmö
Ett välutvecklat väg- och järnvägsnät, Nordens största flygplats och en av EU:s prioriterade hamnar gör det enkelt att transportera gods och personer lokalt, regionalt, nationellt och globalt.
- Copenhagen International Airport (Kastrup) tar man sig enkelt till och från med tåg och bil via Öresundsbron. Tågresan tar 21 minuter från/till Malmö centralstation och 13 minuter från/till Hyllie.
- Tåget från Malmö till bl.a. Köpenhamns flygplats och till Köpenhamns centrum avgår var 10:e minut under rusningstid. Därefter avgår tågen var 20:e minut.
- Malmö har investerat i citytunneln och nya Malmöpendeln vilket gett staden sju pendeltågsstationer och lett till att pendlingen för en rad sträckningar förkortats. Investeringen i infrastrukturen ger ökad rörlighet, knyter ihop staden och främjar utveckling kring stationsområdena.
- Den första MalmöExpresslinjen (de 24 meter långa dubbelledade bussarna) började rulla sommaren 2014. Nu byggs bussystemet ut med fler MalmöExpresslinjer, som dessutom är helt elektrifierade. Linje 8 invigdes juni 2022.
- Malmö Airport ligger 30 km öster om staden och nås enkelt med Flygbuss på 40 minuter.
- En av Sveriges viktigaste godshamnar finns i Malmö. Hamnen är utpekad av EU som viktig så kallad ”Core hamn” och kombinerar gods- och passagerarhamn. Godshanteringen inkluderar fartyg, tåg och lastbil med effektiv omlastning dem emellan.
- Malmö har två ringleder (Yttre och Inre ringvägen) vilka bidrar till den effektiva logistiken.
- Från Triangelstationen når du i princip hela Malmö med en 30 minuter kort cykeltur.
Citylogistik
Älskade Stad har sitt ursprung i Stockholm, där Vasakronan är en av samarbetsparterna. Med erfarenheter därifrån ville man ta konceptet även till Malmö. Man såg att det fungerade för att:
- Samarbetspartnerna har hållbarhetsstrategier som stödjer samarbetet och som är förankrat på högsta nivå i organisationerna
- Samarbetspartnerna har egna tydliga affärsområden som man verkar inom
- Samarbetet bygger på öppenhet och förtroende samt gemensam vilja att skapa nya hållbara affärsmodeller
Ett behov identifierades i Malmö då stadskärnan har många gågator med reglerad trafik, men tyvärr med dålig efterlevnad. Samtidigt finns det tydliga krav om minskning av tunga fordonsrörelser och en möjlighet för offpeaktransporter mot samlastningscentral. Malmö City utpekades som fokusområde och här erbjuder nu Vasakronan Triangeln som samlastningscentral, även för andra fastighetsägare.
Resultatet är slående: över 7000 färre tunga avfallstransporter/år görs nu, bara mot Vasakronans fastigheter!
Åbningstider
De rekommenderade öppettiderna för verksamheter i city är vardagar kl 10-19, lördagar kl 10-17 och söndagar kl 11-16. Citys tre köpcentra samt Åhléns City och Saluhallen har utökade öppettider och därmed är tillgängligheten för kunder och besökare mycket god, oavsett om man letar efter produkter, tjänster eller mat och dryck. Vid evenemang är ambitionen att även inkludera söndagar, som ett strategiskt sätt att öka uppmärksamheten kring att city är tillgängligt även på söndagar. Till exempel har det resulterat i att Design & Konsthantverksmarknaden utökade från att bara vara en lördag, till att numera vara hela helgen. Likaså inkluderar den återkommande internationella matmarknaden söndagar sedan några år tillbaka. Citys öppettider marknadsförs bland annat via malmocity.se där även avvikande öppettider är tydligt för besökaren.
Trygghet & Säkerhet
Antalet anmälda brott i city har minskat drastiskt de senaste åren, från 14 273 (2018) till 10 653 (2022). Enligt Polisens trygghetsmätning (2022) har trygghetsindex för att vistas i city legat relativt stadigt på en god nivå de senaste fem åren. När många människor tar sig till stadskärnan i syfte att besöka butiker, kultur och restauranger medför det vissa utmaningar. Här är samverkan en viktig del och en aktiv stadskärna är en förutsättning för att göra staden attraktiv och levande. Polisen är en del av denna samverkan. I nära dialog med staden och andra aktörer så arbetar polismyndigheten tillsammans för en trygg och säker stad.
Efter pandemin, som i många delar påverkade staden och citykärnan, börjar nu flödet av besökare att återgå till det normala. Arbetet i centrum består av hög närvaro vid vissa tidpunkter när det finns ett behov. Polisen finns bland annat utanför krogar i nära dialog med ordningsvakter samt krögare. Områdespoliser gör periodvis besök för att visa närvaro men också för att främja dialog.
Polisens samverkansarbete, vid olika situationer och sammanhang:
Malmö Citysamverkan: Vid behov så etableras kontakt och dialog med Malmö Citysamverkan. Polisen närvarar vid möten som nätverket sammankallar till.
Tryggare Malmö: Myndighetsgemensamma insatser mot den s.k. ”svarta ekonomin”. Miljöförvaltningen samordnar arbetet tillsammans med myndigheter, Räddningstjänst och olika berörda förvaltningar inom Malmö stad. Tillsynsarbete av samlingslokaler, butiker, fastigheter, restauranger mm. Större möjlighet att få bort oseriösa verksamheter i Malmö stad då man tillsammans har en ”större verktygslåda”.
Krog och hotellnätverket: Tydlig kontakt för krogar och hotell in till polismyndigheten. Polisen närvarar vid möten som nätverket sammankallar till.
Krogtillsyner: Polisen utför tillsyner avseende serveringsställen, både restauranger och nöjesetablissemang i Malmö. Här ser man över tex tillstånd, eventuell överservering samt allmän ordning på våra serveringsställen.
Polisens Volontärer: Frivilliga medborgare ingår i gruppen för volontärer. Rör sig kontinuerligt i bland annat centrum. Ibland med ett tydligt uppdrag tex spridning av information men har även ett trygghets- och förtroendeskapande inriktning.
Platsbaserat arbete: Polisen jobbar i citymiljö under kvälls- och natthelger med s.k. ”microplats” arbete. Här befinner sig polisiär resurs på valda platser i citykärnan för gränssättande och förtroendeskapande arbete med inriktning på våld i offentlig miljö.
Yttre polisiär personal: Jobbar riktat i centrummiljö utifrån den lokala lägesbilden. Resurserna jobbar förtroendeskapande och gränssättande. Tex vid allmänna sammankomster, offentliga tillställningar samt vid tidpunkter då det rör sig extra mycket medborgare i centrum.
Ordningsvakter i citymiljö: Samordnande funktion på polisen har regelbunden kontakt med ordningsvakter i citymiljö. Samordnaren hanterar avstämningar, är kontaktyta samt hanterar ordningsvaktsförordnande. Information delas och sprids snabbt och effektivt inom gruppen ordningsvakter.
Köpcentrum Malmö: Tydliga kontaktvägar med samtliga stora köpcentrum. Informationsdelning internt och externt i syfte att möta och hantera de lokala lägesbilderna och trenderna.
Kommunala ordningsvakter
Under sommaren 2021 färdigställdes en samverkanslokal på Möllevången och satsningen KOV (kommunala ordningsvakter) drog igång. Bakgrund till projektet är en utredning från 2019 som initierades av nätverket Samverkan Möllan: ”I dialog med polisen utreda möjligheten att komplettera polisens arbete med kommunala ordningsvakter. – Gränssnitt mellan stat och kommun i det offentliga rummet.”
Polisen utbildar, förordnar, arbetsleder och sköter tillsynen av dessa ordningsvakter. För närvarande är de fem till antalet. Ordningsvakternas uppgift är bland annat att skapa trygghet genom synlighet, kontaktskapande dialog, förebyggande insatser, råd och anvisningar, allmän information och i viss mån utvändig tillsyn av kommunala fastigheter.
På citytunnelstationerna vid Triangeln finns ett särskilt samarbete gällande ordningsvakter. Det är ett samarbete med Skånetrafiken (Region Skåne) i enlighet med avtal som reglerar gränsdragningar på stationerna. Skånetrafiken står för halva kostnaden av ordningsvakterna. Utrustning och bilder från kameraövervakningen ägs av Trafikverket (så samarbete även med dem), men bevakning sker via Malmö larmcentral som kontaktar ordningsvakterna på plats när de upptäcker behov av dem (kan dirigera dem till oönskade händelser). Effekten är såväl trygghetsskapande som suicid- och brottsprevention.
Trygghetssamverkan med fastighetsägare
Ett exempel på specifik och områdesvis trygghetssamverkan är köpcentrumet Triangeln och restaurangen McDonalds problem med stökiga ungdomar under 2019. Centrumledningen, tillsammans med McDonalds och Polisen, vidtog åtgärder; t.ex. att stänga av WiFi som minskade attraktiviteten för ungdomarna att hänga där, ökad patrullering från Polisens sida, McDonalds anställde en entrévärd. Det visade sig att ungdomarna kom från en närbelägen skola och kontakt togs med rektorn där och ungdomarna fick förhållningsregler. Satsningen var lyckad och resultatet är att Vasakronan, Polisen, St. Johanneskyrkan, McDonalds, de närmsta skolorna, Socialförvaltningen, Fritidsförvaltningen, Securitas numera träffas var tredje månad för att utbyta information om läget i området kring Triangeln i syfte att få en gemensam lägesbild och diskutera åtgärder. Resultatet är gott där informationen och relationerna gör att de dels snabbt kan samverka och samarbeta direkt med varandra, dels kan samordna aktiviteter och kraftsamla på samma fokusområden. De trygghetsfrämjande insatserna har bidragit till att Triangeln fortsätter att vara en populär destination. Under 2022 så låg omsättning och besöksantal i princip i linje med senaste normalåret 2019 (-1,5%) och uthyrningsgraden är den högsta sedan 2017.