Utbud & Upplevelse

Verksamheter

Ett av Malmö Citys värdeord är variationsrikedom och med detta i åtanke arbetar vi för att erbjuda ett intressant, relevant och brett utbud till såväl invånare som besökare. Samtidigt följs strukturomvandling och trender noga för att utbudet även ska vara hållbart.

2014 gjordes en retail mapping analys av Malmö City. Varje butik inom det avgränsade området inventerades och bedömdes på flera punkter bl.a. kategoritillhörighet, butiksägarestruktur, prisnivå och market approach (upplevelsefaktor). Avgränsningsområdet delades in och behandlades i fyra olika zoner.

Resultatet gav en nulägesbild över Malmö Citys butiker och identifierade butikmixens styrkor, svagheter, möjligheter och potentiella hot. Samma undersökning genomfördes 2018 och 2022.

Retailmappingen visar att det vid undersökningstillfället augusti/september 2022 fanns:

  • 95 modebutiker (barn, dam, herr och mix)
  • 8 underklädesbutiker
  • 31 accessoarer, väskor, klockor, smycken
  • 16 optiker
  • 60 heminredning, möbler, blomsterbutiker, järnhandel
  • 160 inom hår och kosmetika inkl apotek, frisörer,spa och hudvårdssalonger
  • 21 skobutiker
  • 5 sportbutiker
  • 4 leksaksaffärer
  • 18 museum, bibliotek, biograf etc
  • 34 service, bank, mäklare, post
  • 249 mat/dryck, varav 208 restauranger/caféer 41 dagligvaror, kiosk etc
  • 24 elektronik och media, bokaffär, musik
  • 27 övriga
  • 130 lediga lokaler

2014 inventerades 933 butiker, 2018 909 butiker och 2022 882 butiker. Det är en minskning med 24 butiker 2014-2018 och en minskning med 27 butiker 2018–2022. Minskningen beror på sammanslagningar av butikslokaler samt att lokaler har konverterats till t.ex. kontor.
2014-2018 såg vi en ökning av antal butiker i kategorierna: Cosmetics/Care/Hair, Entertainment, Food Service, Other samt Optik. Denna trend fortsatte under perioden 2018-22.

Foto: Jonas Persson

Störst minskning i antal sågs i kategorierna: Fashion (Children, Men, Woman, Mixed), Shoes och Service.
Vi ser att utvecklingen går mot fler butiker där man köper service och färre butiker där man köper produkter.

Andelen lokala butiksägare har ökat medan andelen nationella kedjor och internationella brands har minskat, speciellt internationella brands under perioden 2018–2022. Genomsnittet på prisnivån i det totala utbudet är i princip oförändrat under perioden 2014-2022.

Genomsnittet i market approach har fortsatt öka på det totala utbudet, och andelen med high market approach har ökat. Andelen butiker med low market approach är fortsatt på en låg nivå sedan 2018 då den sjönk kraftigt från 2014. Med tanke på att många internationella brands har försvunnit visar det att lokala aktörer tar stort ansvar och är ambitiösa med sina verksamheter.

Alla resultat kan brytas ner på respektive cityområde för noggrannare analys av det aktuella området. I områdesarbetet så har positioneringar tagits fram i olika steg för de olika områdena. De som används nu är:

  • Område 1 (Södra Förstadsgatan): Idyllisk stadsgata – genuint, mysigt, inspirerande
  • Område 1-2 (Södertull): Urbant & Nyskapande Kvarter – utveckla, uppleva, uppdatera
  • Område 2 (Södergatan med omnejd): Stilsäker paradgata – modig, omtänksam, stilsäker
  • Område 3 (Davidshall): escape from mainstream, unikt, handplockat för dig
  • Område 4 (Gamla Väster, Stortorget, Centralen, Caroli m omnejd): eftersom detta område är så stort och brokigt, så delas det upp i mikroområden. Inget fördjupat positioneringsarbete har gjorts ännu, men nu när en ny cityledare med ansvar för detta område är anställd så kommer arbetet att påbörjas.

I etableringsarbetet så syns det att annorlunda aktörer hamnar på Södra Förstadsgatan, unika egenföretagare runt Davidshall, premiumutbud på Södergatan och nytänkande på Södertull.

Malmö Citys restaurang- och caféutbud finns fördelat i hela området, men några platser är mer restaurangtäta än andra. Efter framgången med restaurangklustret på Lilla torg, som etablerades i mitten av 90-talet i samarbete mellan staden och krögarna och som är känt långt utanför Sveriges gränser, har ett par nya kluster etablerats. Dels har östra sidan av Södertull medvetet utvecklas till matdestination och erbjuder nu mat från olika delar av världen. Vad gäller Davidshall har utbudet mer organiskt växt fram och innehåller nu flera populära och annorlunda matställen. Ett annat lokalt mat-mecka är Malmö Saluhall som slog upp portarna vintern 2016. Överlag kan man i Malmö City “äta sig runt hela jorden” då all världens mat finns representerad här. Klassiska köttställen, trendiga barhäng, kreativa menyer för såväl vegetarianer och veganer, för den som snabbt behöver äta eller den som önskar sitta och njuta i timmar – här finns något för alla smaker och plånböcker.

Under 2023 öppnar flera nya restauranger i Malmö för att erbjuda en ännu större mångfald – från Mikkellers nudel- och ölbar till en ny skånsk krog på Lilla torg. Sydsvenskan listar de 19 mest intressanta, varav 11 av dem ligger mitt i city.

 

För besökaren eller Malmöbon som önskar uppleva något erbjuds en stor variationsrikedom, från stora shower till små pubquizzar. Eller varför inte en lagaktivitet med kompisgänget eller kollegorna? Med verksamheter som Malmö Opera, Malmö Konsert och Kongress, Malmö Stadsteater (med fantastiska ombyggda lokaler på anrika Hipp som renoverats för 110 miljoner kronor och som öppnar igen 24 februari), The Alley, Sherlocked, Teamtastic, Boulebar, Inferno Online med flera så finns alla möjligheter att roa sig. Är man ute efter dans så finns nattklubbarna Etage, Privé, Swing Inn och Deep och om man vill sjunga med finns flera karaokeställen (snart öppnar även Moyagi på bästa plats, mitt på Södertull). Kontentan är att här finns något för alla, oavsett energinivå, kulturpreferens eller musiksmak. Och då har vi ännu inte nämnt alla museer eller konstutställningar…

Fotograf: Jonas Persson

Foto: Jonas Persson

För den övernattande finns 36 hotell (26 av dessa ligger i stadskärnan) med 5394 hotellrum att välja mellan, från de stora kedjehotellen till de mer unika småetablissemangen. Såväl hotell som restauranger, butiker och annat utbud finns att hitta digitalt på malmocity.se, men eftersom många önskar en analog överblick över det stora utbudet så finns även en fysisk utbudskarta. Denna uppdateras minst en gång per år och finns ute hos hotellen och InfoPoints såsom Pressbyråerna, men även andra verksamheter som önskar ge denna service till sina kunder.

 

Etableringsarbete

För att bidra till att öka antalet arbetstillfällen har Malmö stad gjort en extra satsning med fokus på att attrahera (ännu) fler nya företagsetableringar. Staden har tagit in en extern etableringskonsult som kompletterar det etableringsteam som finns på stadens näringslivskontor. Konsultens uppgift är att identifiera och kvalificera företag med intresse för expansion till Malmö. Life science, gaming, livsmedel och retail är de branscher som uppdraget i första hand inriktar sig på. Dialog och samverkan sker även med fastighetsägare för att underlätta effektivt och relevant utvecklingsarbete kring etableringar. MCS tar emot de etablerare som önskar bli visade runt city, få information om de olika områdena samt besöksstatistik.

Evenemang & Aktiviteter

Kulturell allemansrätt

Malmö är en ung, mångkulturell stad. Kultur är kittet för livet i staden och här råder kulturell allemansrätt. Eftersom mångfald präglar Malmö så är det viktigt att city och kulturen blir angelägenheter för alla – Malmöbor såväl som besökare. Åtta kommunala kulturinstitutioner ligger i city/citynära – Stadsbiblioteket, Stadsarkivet, Malmö museer (inkl Teknikens och Sjöfartens hus), Malmö konstmuseum, Malmö kulturskola, Malmö stadsteater, Malmö Opera och Malmö konsthall. Utöver dessa finns förstås en stor mängd aktörer inom privat och ideell kultursektor. Samarbetet mellan många av dessa aktörer är avgörande för Malmös kulturella position. En viktig aspekt är att kulturen, och de möten som uppstår genom kulturen, också finns i det offentliga rummet, på stadens gator, parker och torg.

Malmö Sommarscen

Malmö Sommarscen är en serie kulturarrangemang som återkommer under 6 veckor varje sommar med över hundra arrangemang på mellan 30 och 50 spelplatser runt om i hela staden. Med sin stora innehållsmässiga bredd kan Malmöbor och besökare ta del av allt från konserter med internationella artister till nycirkusföreställningar, allsångskvällar och dansföreställningar. Alla arrangemang är gratis. 2022 års Sommarscen var oerhört välbesökt, 69 000 besökare, vilket tangerar rekordet från 2019 då 76 000 besökte Sommarscens program. Under 2022 gjordes en särskild satsning för att nå en yngre publik. Konceptet Unga Malmös Sommarscen lanserades, där unga mellan 17–22 år själva fick producera olika arrangemang-för unga och med unga. Sommarscen arbetar mycket med att ha dialog med Malmöborna i framtagandet av programmet. För konceptet Unga Malmös Sommarscen anställdes sex unga Malmöbor som handletts i producentrollen för att själva skapa arrangemang för och med unga.

Fotograf: Werner Nystrand

Foto: Werner Nystrand

 

Sun & sea

Sun & Sea är en kritikerrosad litauisk opera-performance, prisad med Guldlejonet som det bästa bidraget på Venedig-biennalen. Verket genomfördes under 12 dagar på Malmö konsthall under 2021. Drygt 21 000 besökare tog del av verket som lyfte frågor om havet, ekosystemet och klimatet och framfördes av operasångare och volontärer på en konstgjord strand inne på Malmö konsthall. Ett pedagogiskt program för både skolor och allmänhet kompletterade verket och lät Malmöbor i olika åldrar diskutera och bearbeta frågor kring hållbarhet och klimat både genom information, samtal och skapande aktiviteter. Sun & Sea genomfördes i samarbete med Biblioteken i Malmö med stöd från Samarbetsfonden Sverige-Litauen, Statens kulturråd, Nordiska Kulturfonden, Malmö Förskönings- och planteringsförening.

 

Malmöfestivalen
I januari 2023 mottog Malmöfestivalen priset för 2022-års bästa livearrangemang på Sweden Live Music Conference.

Motiveringen löd:
 ”Årets arrangemang är ett som tagit fasta på sin stads kosmopolitiska natur och gjort det till sitt uppdrag att spegla sin mångkulturella, brokiga befolkning. Oavsett klass, etnisk bakgrund eller sexuell läggning finns här en lika tillgänglig som tillåtande mötesplats. Helt gratis mitt i staden under åtta dagar.”

Malmöfestivalen är en av världens mest hållbara festivaler, gällande bl.a. jämställt artistutbud och miljöarbete.

  • All el som förbrukas kommer från sol, vind och vatten.
  • Plastförbud, vilket innebär att matförsäljare inte kan använda engångsmaterial tillverkat av plast, marknadsförsäljare inte ha plastpåsar.
  • Allt avfall bland försäljare sorteras.
  • Kranvatten finns tillgängligt (gratis) på flera platser på festivalområdet, inget stillavatten på flaska finns till försäljning.
  • Alla matförsäljare ska ha ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och te, ekologiskt socker, mjölk, kyckling och ägg. Fisk och skaldjur från överfiskade bestånd får inte säljas.

Under festivalen 2022 räddades t.ex. 243 kg mat (från ca 400 000 sålda portioner) från att bli svinn. 2022-års artistutbud bestod av 38 % manliga, 20 % mixade och 42 % kvinnliga artister.

Malmöfestivalen är en tradition i Malmö sedan 1980-talet och festivalen har många besökare varje år.  År 2022 slogs rekordet genom 1,5 miljoner besök på åtta dagar. 258 miljoner kr spenderades av turister vilket gav 10 kr av varje satsad skattekrona, tillbaka till Malmös näringsliv. 59% av Malmöfestivalens besökare kommer från Malmö. 7% kommer från utlandet samt 28% kommer från andra skånska städer. 6 % kommer från andra städer utanför Skåne. Det vanligaste färdmedlet till festivalen är fortfarande kollektivtrafik, men något fler uppger att de valt cykeln 2022.

Läs mer här. https://www.malmofestivalen.se/hem

Foto: Pierre Ekman

Foto: Pierre Ekman

 

Internationell författarscen

Stadsbibliotekets internationella författarscen har sedan 2009 tagit världslitteraturen till Malmö. Ungefär 8 gånger om året gästas författarscenen av aktuella författare från hela världen för fördjupade samtal.
Ex på författare som besökt internationell författarscen under perioden är: Ai Weiwei och Yang Lian, Michael Ondaatje, Jonathan Franzen, Marie Darrieussecq, Kjell Westö och Karin Smirnoff. Internationell författarscen genomförs ofta i samarbete med det förlag som aktuell författare ges ut på. D v s olika förlagssamarbeten för varje arrangemang.

 

World Pride

Copenhagen Pride fick, med stöd av Köpenhamns kommun, Malmö stad (STK-2017-390) och Region Skåne, värdskapet för WorldPride 2021. Andra stora bidragande aktörer var Malmö Pride och Happy Copenhagen. Malmöbor och besökare kunde ta del av ett stort utbud av event såsom seminarier, film, scenkonst, musik och utställningar. Malmö Citysamverkan bidrog till evenemanget och material togs fram för att uppmärksamma, informera och sprida vetskap om eventet. Klistermärken, pins, flaggor och ett informationsblad skapades och delades ut till verksamheterna i stan innan World Pride startade. Materialet kläddes i Progress-flaggan, tillsammans med Malmö Citys logga och texten #YouAreIncluded. Inför eventet hölls områdesvisa möten med Malmö Pride samt verksamheterna för att diskutera vilka insatser var och en kunde göra anpassat till bransch och verksamhet. Goda exempel på insatser, program, gemensam uppsättning av material och annan värdefull information samlades i informationsbladet som gick ut till medlemmarna. Under själva World Pride uppdaterades de sociala medierna kontinuerligt med programpunkter samt viktiga och roliga händelser under veckans gång, som t.ex. uppträden och paraden som gick genom city.

 

Naturen möter staden

Våren 2022 samarbetade Malmö Citysamverkan med Malmö museer och tog en sagolik utställning producerad av Föreningen Naturfotograferna till Malmö. Utställningen bestod av arton belysta bilder på vinnare och förlorare i svensk natur. Vid invigningen sattes naturen i fokus med barnkörer och tal av bland andra biologen Staffan Åkeby. Under den sex veckor långa utställningstiden anordnades regelbundna guidade turer, där besökarna fick lära sig om tillståndet i svensk natur. Ramarna till utställningen var särskilt designade för att inte ta uppmärksamhet från de vackra bilderna. Under en helg i september anordnade Malmö stad dessutom för första gången en naturfestival i centrala Malmö. Det bjöds in till olika friluftsaktiviteter att prova på, såsom paddling, fågelskådning, svampodling och fiske. Allt i syfte att visa att naturen också finns nära oss, även mitt i Malmö.

Vinnare Gustav

 

Malmö Garden Show

2011 genomomfördes för första gången Malmö Garden Show i Slottsträdgården och på Mölleplatsen för att Malmöborna skulle få sin alldeles egna Chelsea Flower Show. Sedan dess har intresset för trädgård och odling ökat lavinartat, inte minst under pandemin, och det räknar vi med kommer fortsätta. Eventet genomfördes 2022 under tre dagar, hade fri entré och bestod av utställningsträdgårdar, trädgårdsmarknad, food court, aktiviteter för barn, föreläsningar, kultur och konst. Stort fokus lades på hållbarhet, biologisk mångfald och samarbete med hela Skånes trädgårdsnäring. Syftet var att fortsätta sprida trädgård- och odlingsglädje för Malmöborna och för hela Skåne. Genom detta arrangemang skapades en social plattform för besökarna som till stor del är trädgårds- och odlingsentusiaster utan så stor erfarenhet.

Foto: Apelöga

Malmö Garden Show blev ett välbesökt arrangemang med många glada besökare från hela Skåne. Det fanns massor att göra för både stora och små och utställarna har varit väldigt nöjda i sina utvärderingar. Malmö Garden Show står för folkbildning och inspiration och nådde följande Agenda30-mål:

  • 3: God hälsa och välbefinnande
  • 11: Hållbara städer och samhällen
  • 15: Ekosystem och biologisk mångfald

Samarbete gjordes med föreningar för aktiviteter för äldre barn på ”Klimattorget”, teatergrupper för underhållningen för de yngsta besökarna på ”Underlandet”, lokala musiker samt både små och stora privata aktörer i trädgårdsbranschen men också aktörer som till exempel VASYD för att skapa detta arrangemang.

 

International Food Festival

Redan 2007 letade Malmö efter bästa utomhusmarknadsarrangören i Europa.  Vi kom i sökandet i kontakt med prisade Geraud Markets. De genomförde sin första internationella marknad i Malmö 2008. Sedan dess har de årligen besökt oss och bidragit till folklivet i stadskärnan. Konceptet har spridit sig till många andra svenska städer och är nu mer inriktat på mat än det var från början. International Food Festival ger alltid ett tydligt avtryck i besöksstatistiken. Det brukar vara en av de veckor på året då vi har flest besökare på gågatorna. Malmö Citysamverkan stärker eventet med egna kringarrangemang. I år kallar vi det ”våryra” och räknar med nya besöksrekord.

Foto: Jonas Persson

 

Höstfest Davidshall

Samma helg som Design och Konsthantverksmarknaden och Gallerinatten infallit har verksamheterna runt Davidshall hållit kvällsöppet och bjudit på dryck samt tilltugg. Ibland har de haft samarbete med lokala konstnärer som har hängt upp sina verk i lokalen. Tillställningen har gått under namnet Höstfest på Davidshall. För att uppmärksamma och leda dit de många människor som är ute på stan under denna tid, har Malmö City skapat Facebook-evenemang, affischer och delat informationen i sociala medier för att marknadsföra eventet.

 

Design och konsthantverksmarknad

En återkommande marknad på Lilla torg med cirka 50 utställare under sista helgen i september i samband med Malmö Gallerinatt. Den har genomförts i snart 20 år i samarbete med eldsjälen på Malmös industriförening, Ylva Ronander. Marknaden har varit väldigt uppskattad av besökarna, men även av restaurangerna på och kring torget, då många av de cirka 5000 marknadsbesökarna passar på att göra ett restaurang/cafébesök. Samverkan har även skett med närliggande café för fika och pausplats till utställarna. Under pandemiåret 2020 kunde den fysiska marknaden inte genomföras, vilket ledde till två nya insatser i butiksmiljö i stället som gick i design- och konsttema. Den första var en tipsrunda som stod utställd i skyltfönster hos de butiker som driver verksamhet inom design/konst. Detta gjordes i samverkan med 10 butiker, där medlemmen Olsson & Gerthel dessutom var med och sponsrade med ett designföremål som pris. Den andra insatsen bestod av en instagram-tävling där följarna engagerades genom att tagga Malmö Citysamverkan i sin bästa självtagna Malmö City-bild. En jury valde ut fem vinnarbilder och dessa trycktes upp på canvas och hängdes upp hos medlemsverksamheter under Galleriveckan med en beskrivande text av verket och fotografen. Fotograferna fick sedan hämta sina verk hos verksamheterna och behålla dessa.

 

Halloween

I oktober 2022 anordnade Malmö Citysamverkan ett halloweenevenemang på Triangeltorget. Evenemangets målgrupp var främst barnfamiljer. Syftet var att få besökarna att röra sig i stadskärnan under hela dagen genom att inte uppehålla människor för länge på evenemangsområdet. Upplägget var fem stationer med aktiviteter dit besökarna kunde komma och gå som de ville under hela dagen. Dansakademin bemannade en läskig spöktunnel och gjorde en flashmob en gång i timmen i Thriller tema. Kulturskolan hade en workshop där barnen fick lära sig göra verklighetstrogna sår. Art Magine var inbokade för ansiktsmålning samt ballongdjur. Citys verksamheter bidrog till evenemanget på olika sätt. Ceramic and me och Allt om Cupcakes fanns med på torget, hos dom kunde barnen måla keramikpumpor och pyssla med sockerpasta. Hos Lush kunde man tillverka badbomber (vilket 60 besökare gjorde), Konditori Katarina bjöd alla barn med ansiktsmålning på Chokladfladdermöss och Lakritsroten delade ut samkprov. Allt på evenemanget var gratis och besökarna gav en väldigt fin respons, flera framförde önskemål att förlänga evenemanget fler dagar.

Malmö City Halloween 2022

Foto: Jonas Persson

 

Vinterspelen

Malmö stad genomförde mellan 29e december 2021 och 9 januari 2022 jullovssatsningen Vinterspelen på Stortorget i Malmö. Under Vinterspelen fick besökarna möjlighet att testa olika typer av spelaktiviteter med en mix av klassiska och nya spel, fysiska och sociala aktiviteter. Allt var gratis för besökarna. Vinterspelen genomfördes första gången 2018, med ca 55 000 besökare. Det genomfördes också 2019, samt 2021. Med de då rådande restriktionerna på grund av Covid-pandemin var grunden att skapa ett smittsäkert arrangemang inför genomförandet av Vinterspelen 2021.

Arrangemanget anpassades kontinuerligt för att vara smittsäkert och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och restriktioner. Med ytterligare restriktioner som följde från den 23 december gjordes ytterligare anpassningar där antalet besökare begränsades till max 100 personer åt gången. Gratisbiljetter bokades i förväg där besökarna fick 45 minuter i tältet innan nya besökare kunde släppas in.

Foto: Ali Jehad

 

Vinter i city

Vinter och Jul i City är en tradition i centrala Malmö. Gustav Adolfs torg har under flertalet år varit hemvist för arrangemanget. Arrangemanget har bytt skepnad i såväl storlek som inriktning under årens gång. Från 2015 har Malmö stad fokuserat på att skapa ett evenemang som lockar även de Malmöbor som inte firar jul. Jul i City blev således 2016 Vinter i City och det namnet bär arrangemanget fortfarande. Med det följer att innehållet har blivit mindre juligt och mer vintrigt.

Under 2020 skapades extra ljus i vintermörkret. Mellan den 28 november 2020 och den 3 januari 2021 kunde man som Malmöbo ta del av ljuskonst, installationer och utsmyckning av centrum. På ett stråk längs med gågatan från Triangeltorget till Gustav Adolfs torg och Stortorget lystes city upp av tittskåp, videokonst på husfasader och spännande ljussättning. Några av Skånes främsta ljussättare, videokonstnärer, scenografer, konstnärer och modellbyggare stod bakom de visuella upplevelserna. Det var en lekfull och överraskande värld där man kunde stanna upp och drömma sig bort för en stund!
Då 2020 var ett år präglat av coronaviruset så anpassades Vinter i city efter detta. Istället för specifika programpunkter som var tidsbundna och som samlade publik vid ett visst klockslag, bestod arrangemanget av visuella upplevelser utspridda på ett stort område. Det var utsmyckning och gestaltning som gick att se under större delen av dygnet. Det fanns även city-värdar utmed stråket som såg till att det inte blev trängsel vid de olika tittskåpen och ljusinstallationerna.
2022 genomfördes en något mindre version av Vinter i city som innefattade en traditionell invigning med tändning av stadens jul- och vinterbelysning, kröning av Lucia, luciasång, tal och brassband. Satsningen är ett samarbete mellan Malmö stad och Malmö Citysamverkan.

 

Malmö City Julmarknad

Under två år (2021 och 2022) har Malmö Citysamverkan i samverkan med Malmö Stad arrangerat den återkommande julmarknaden på Gustav Adolfs torg. Marknaden pågår under fyra perioder och de cirka 40 utställarna har ett lokalt och regionalt fokus, hållbara produkter med korta transporter. Besökare och utställare lyfter i utvärderingar den mysiga atmosfären som välkomnande och stämningsfull, en känsla som håller kvar besökaren för att upptäcka stadens övriga näringsliv. Marknaden är tillgänglighetsanpassad för att alla som vill besöka marknaden ska kunna

Foto: Jonas Persson

 

Modest fashion

Modest Fashion är en global modetrend som fick ett stort genombrott under 2010-talet. Många av de stora modehusen såväl som klädkedjor har egna modest fashionkollektioner. Utställningen Modest fashion på Malmö museer togs fram i ett samarbete med Tillskärarakademin där studenter tillsammans med 8 unga Malmökvinnor tolkat den globala modetrenden. Utställningen är en del av museets arbete med att lyfta fram viktiga kvinnor i historien och därmed uppdatera den ofta missvisande bild av Malmös näringslivs- och industrihistoria som ofta ges.  Utställningen pågår februari 2022 till november 2023. Den har fått mycket uppmärksamhet och debatterats flitigt i media.

 

Hållbarhetsarbete – inifrån och ut

Ett gott exempel på hur vi har arbetat med hållbarhet är en process vi startade med hösten 2022 då Malmö Citysamverkan tillsammans med re:skills Textile & Fashions bjöd in till en workshopserie i två steg om “Hur möter vi framtidens konsument?”. Träffarna innehöll föreläsning och tillsammans diskuterades konkreta strategier för hur vi som är verksamma i city kan jobba tillsammans för att möta förändrade konsumtionsbeteenden med lönsam och hållbar konkurrenskraft. Det sista tillfället ledde fram till att en arbetsgrupp sattes, vilket Malmö var ensamma om att ha uppnått på Re:skills nationella tour. Arbetsgruppen, bestående av verksamheter i city och en representant från Malmö Citysamverkan, tog sedan fram ett upplägg för en Cirkulär Afton riktat till konsumenter. Ett lyckat event innehållande modevisning, mingel och mässa genomfördes på anrika Palladium den 26 januari 2023. Nu diskuteras ytterligare event på liknande tema. Eventet samfinansierades av Malmö Citysamverkan, Palladium och genom biljettförsäljning. Arbetsgruppen bidrog med tid för planering, att få med deltagande verksamheter och genomförandet. Alla parter bidrog med marknadsföring. Nu förs samtal mellan re:skills och Malmö Citysamverkan för att se om det finns något projekt eller utbildningspaket som kan skalas upp och som kan vara aktuellt för Key Cities Group nationellt.

 

Form Design Center

Form/Design Center drivs med stöd av Kulturdepartementet, Malmö stad, Region Skåne och Statens kulturråd och är mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk. Huset är öppet för alla, tisdag till söndag med fri entré till utställningar, seminarier, workshops och visningar. I byggnaden huserar även butik och café, där intäkterna bidrar till den övriga verksamheten. Med fokus på samtid och framtid syftar utställningsprogrammet till att tillgängliggöra kunskap och inspirera, men också väcka samtal om aktuella frågor inom arkitektur, design och konsthantverk och bana väg för nya samarbeten.
Form/Design Center arbetar långsiktigt med hållbarhet inom ramen för gestaltad livsmiljö. Genom specialkompetens och ett brett kontaktnät belyser de ämnet utifrån flera olika perspektiv. Med fokus på tvärsektoriell samverkan bidrar utvecklingsprojekten med framåtblickande kunskap som stärker förutsättningarna för FN:s globala hållbarhetsmål. Med sina program bidrar Form/Design Center till en mängd olika evenemang och utställningar under året. 2018 utsågs Form/Design Center av regeringen till en nationell nod för gestaltad livsmiljö.

 

Fasadkonst

Att säga att Malmö är känt för sin gatukonst är inte en överdrift. Sveriges äldsta lagliga graffitivägg invigdes flera år innan graffitin ens hade kommit till Sverige. Året var 1979 och det kommunala parkeringsbolagets nya bygge P-huset Anna stod klart vid kanalen mitt i Malmö. Konstnären Leif Svensson smyckade p-huset med runor, men lät bli att smycka ena huset av änden då han befarade att det skulle klottras över. Istället kom han med ett mycket kontroversiellt förslag om att göra ena sida till en laglig graffitivägg. Och så blev det.
Förutom att Malmö var tidiga med att ha ytor där graffiti är tillåtet så har också initiativ tagits av såväl Malmö stad som fastighetsägare. Konsten finns för allmän beskådan över hela staden. Att Malmö har en positiv inställning till att alla bidrar till det kulturella utbudet visas bland annat i tydligheten med en speciell sektion om just gatukonst på kommunens hemsida.

Här är låter vi ett par externa aktörer tala för vår sak:
Swedish Nomad: ”Mycket av Malmös Street Art håller världsklass och en del är minst lika imponerande som gatukonst i New York, Georgetown, Miami, London och Berlin bara för att nämna några.”
Freedom Travel: ”Det kan kallas street art, gatukonst, väggmålningar, muralmålningar eller helt enkelt offentlig konst. Oavsett vad du kallar det hittar du en hel del av denna vara i Malmö.”

Foto: Thyra Evenäs Brandt 

Idéernas arena

Det är möjligen förmätet att påstå att Malmöbor skulle vara mer kreativa än andra. Men att påstå att Malmö utgör en kraftfull miljö för idéer, innovation och kreativitet är närmast en underdrift. Staden har flera startup- och inkubatormiljöer och Malmö Universitet är en stark innovationsaktör – mitt i city! Och samtidigt har Malmö en utpräglad subkulturell scen, med seriekonst, graffiti, skate, spelindustri mm. som också verkar på Idéernas arena. Dessutom påverkar ytterligare två viktiga variabler; Malmö är en ung och mångkulturell stad. Sydsvenskans gamla devis ”Har du sett Malmö, har du sett världen” stämmer fortfarande väl!

Gaming och tv

Malmö är en global hub för spelutveckling där företagen ofta väljer att ligga i citylägen. Det är ett attraktivt läge för att kunna attrahera den typ av personal man behöver och stärka företagens image. Malmös tunga spelindustri gör att staden siktar på att bli Europas spelhuvudstad. Idag sysselsätter spelföretagen ca 1500 personer men inom 10 år förväntas 5000 personer jobba i spelindustrin i Malmö. Föreningen Game Habitat, som jobbar med att försöka locka spelutvecklare till staden har fått medel av Tillväxtverket och kommunen. Inom Game Habitat finns bl.a. samarbetspartners såsom MINC och Ideon Innovation.
Malmös största spelföretag Massive, som bl.a. ligger bakom nya dataspelet AVATAR: Frontiers of Pandora har nyligen flyttat från sina lokaler i city vid kanalen till Möllevången i södra city, för att ännu bättre anpassa miljön till värvet. Massive frågade om Malmö stad kunde se över gatumiljön där de flyttat in, och voilà så var en ny sommargata född, Ängelholmsgatan!

avatarmassive

I samma läge, Stena Fastigheters kreativa kvarter, har dessutom Anagram flyttat in. De ligger bakom den populära tv-serien Tunna blå linjen.

Ett annat spelföretag som befinner sig i centrala Malmö är IO Interactive, högaktuella med ett nytt James Bond-spel. De är sedan i somras hyresgäster hos Wihlborgs på Östergatan i centrala Malmö.

 

Tunna blå linjen

Sista veckan i augusti 2022 arrangerades framtids- och innovationskonferensen The Conference i Malmö för tionde gången. 40 talare och 1000 deltagare från olika branscher världen över samlades för att ge sina perspektiv på allt från ny teknik som AI, Web 3 och DAOs till sociologi, storytelling, mat, design och konst. Konferensen 2022 fokuserade på ”How to thrive in an unknowable future” och ”Systems thinking as a method”, med fördjupningar kring bl.a. ”Regenerativ design”, ”Natural intelligence”, ”Stories that shape the future”, ”How to organize innovation”, “Spatial Computing” och “Web3”. The Conference genomförs på Slagthuset i centrala Malmö, ett stenkast från Malmö C. 2023 är det förstås dags igen!

 

Idéer möts – TechConnect Europe och The Conference

I november 2021 stod Malmö värd för den internationella innovationskonferensen TechConnect Europe. Denna mötesplats syftar till att koppla ihop forskning med labs, startups och investerare inom olika branscher, tex biotech, energi och materialforskning. Eventet hölls på Malmö Live, i centrala Malmö, mitt emot Malmö universitet. Partners, utöver en rad internationella aktörer, är bl.a. Malmö stad, Innovation Skåne, Invest in Skåne, Event in Skåne, Business Sweden.

artikel

 

 

ICLEI i Malmö 2021-2022

ICLEI – ”Local Governments for Sustainability” är ett internationellt nätverk för erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling inom grön ekonomi och hållbar samhällsutveckling – en viktig drivkraft för att möjliggöra städers och regioners röst globalt. Malmö stad har varit medlem sedan 1996. Nätverket engagerar idag över 1750 städer och regioner från över 120 länder i den gemensamma visionen att städer och urbana regioner står för drivkraften i den globala hållbara utvecklingen.ICLEI är drivande för den lokala och regionala nivån inom FN’s Klimatkonventionens partskonferenser (COP). Vid flertalet tillfällen har Malmö stad samverkat under COP med ICLEI vid dessa globala möten. Genom ICLEI drivs också ett flertal projekt årligen och utbyten kring hållbar stadsutveckling, hållbar upphandling, biologisk mångfald med mera, ofta tillsammans med andra viktiga partners som OECD. Malmö var stolt värdstad för ICLEI World Congress 2021–2022. Kongressen inleddes med Virtual Launch 13–15 april och följdes sedan av webinarserien Road to Malmö under 2021 för att sedan kulminera i en världskongress på Malmö Live, i maj 2022.

ICLEI

 

 

Malmö startup district och näringslivsstrategi för Nyhamnen

Malmös aktörer inom start-ups och inkubatorverksamhet har en viss geografisk koncentration. Arbete pågår för att identifiera en lite bredare geografi där hänsyn tas till var stadsutveckling och etablering kommer att ske, i centrala Malmö. I takt med att utvecklingen av tex Nyhamnen tar fart, finns det troligen anledning att knyta ihop ambitioner om näringslivsutveckling där, med tanken om var startup-aktörer finns och verkar i Malmö. I arbetet med utveckling av Nyhamnen etableras nu Forum Nyhamnen, en arena för samarbete och dialog mellan kommunen, näringslivet, akademin och civilsamhället. För den långsiktiga utvecklingen har en Värdekompass tagits fram, som bygger på riktningen och ambitionerna från den fördjupade översiktsplanen för Nyhamnen.

Nyhamn1

Nyhamnen ska få en blågrön identitet. Både gällande hållbarhet och att många företag som etablerar sig här ska ha en profil och en affärsidé där havet är en resurs.
Just nu pågår ett arbete med att ta fram en näringslivsstrategi för just detta. I det arbetet ställs frågor såsom;

  • Vilken typ av branscher och företag passar in i begreppet blå/gröna/innovativa näringar?
  • Var finns dessa branscher och företag idag?
  • Vilka faktorer påverkar utvecklingen inom blå/gröna näringars utveckling lokalt, regionalt samt internationellt?
  • Vilka andra hamnstäder har framgångsrikt inriktat sig på en blå/grön och/eller innovativ profil och som kan tjäna som inspiration?

 

Malmö Convention Bureau

Sedan hösten 2020 är Malmö Convention Bureaus uppdrag delvis förändrat. I korthet innebär det att Malmö CVB arbetar med kongresser och business events på ett mer strategiskt sätt. Vi bad Gëzim Kiseri på Malmö CVB att förklara mer av vad det egentligen betyder?

”Det nya arbetssättet innebär att vi ser på kongresser och business events som betydelsefulla verktyg för strategisk förflyttning som samtidigt generar turismekonomisk avkastning till staden. Vår målbild har på så sätt breddats och förskjutits en aning. 1+1 ska bli 3 (och mer). Vi bearbetar kongresser, business events och investeringar som gör nytta på längre sikt, samtidigt som vi fortsätter att locka besökare som stimulerar stadens besöksnäring.  Vi är övertygade om att antalet kongresser och business events som kanaliseras via stadens CVB inte kommer att skilja sig i kvantitet utan snarare i kvalitet, i framtiden. Kongresser och business events är effektfulla verktyg när det gäller att skapa en bättre samverkan mellan stad, akademi och näringsliv. När människor möts skapas synergier som både genererar direkta ekonomiska effekter samt skapar möjligheter till en långsiktigt hållbar utveckling.”

 

Övrigt

Förutom dessa olika event och insatser så har det även genomförts andra såsom fasadkonst på Möllan och Sofielund, utställning på slottet om pengar och rättvisa, olika filmfestivaler (BUFF, Nordisk panorama, arabisk filmfestival m.fl), kulturljudzonen NGBG, olika event i Folkets Park i samarbete med både civilsamhället och andra aktörer, nationaldagsfirande såväl i city som runt om i staden, nyårsfirande inklusive Barnens Nyår och mycket mycket mer, stort som smått. Hela stadens utbud av evenemang och aktiviteter får helt enkelt inte plats i denna ansökan. Vi avslutar med att säga att välkomna hit, oavsett tidpunkt, ålder eller intressen – i Malmö finns något för alla.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats.